
Už mě začínají unavovat a iritovat ty neustále výkřiky uživatelů Linuxu. Jejich zaslepené open-source mě vytáčí. „Ale Linux je open source, zadarmo!“ či například: „Víš kolik stojí Microsoft Office? OpenOffice jsou zdarma!“ To je sice fajn, krásné tlachání do prázdná, ale k čemu jim onen open source vlastně je?
Lidé jsou zloději, kradou software a to včetně (většiny) uživatelů open source Linuxu. Mají totiž také Windows (pro hraní her) a ten je samozřejmě nelegální. Pod ním právě hry, které jsou taktéž pořízeny nelegálně a veškerý software pod Windows je taktéž kradený. Uživatelé Linuxu se však ohání tím, že Windows a vše pod ním mají nelegálně z důvodu minimálního použití. Krásné, používají open source, aby nepracovali na nelegálním softwaru, ale stejně jej používají. Lidé kradou a to je realita. Problém je v uživatelů Linuxu, kteří vesele pokřikují svůj “open source*. Přitom jsou to převážně zlodějíčci, jako každý jiný.
Úsměvné na tom je, jak se uživatelé Linuxu ohrazují tím, že vlastní open source a mají tedy vše legálně. Nuže dobrá, podívejme se tedy na uživatele, který vlastní Linux a open source aplikace, nemá doma nelegálně vypálené filmy, hudbu a podobně. Také vás to tolik rozesmívá? Ani se vám nedivím, ale k věci.. Tento uživatel si pod svůj open source bude chtít nainstalovat Adobe Photoshop, samozřejmě zakoupený. Jak jej bude moci spustit na Linux? Pod emulátorem, je to snadné, na Linuxu jde opravdu všechno. Ale, pardon že tady přerušuji tuto pohádku, ale slyšeli jste o tom, že použití aplikací Adobe pod emulátorem je v rozporu s podmínkami Adobe? Aha, neslyšeli, zde bude ten problém..
Slyšel jsem, že firmy mohou přejít na Linux a to bezproblémově a klidně ihned. Je to naprostá pitomost a nereálná představa, jak výrobce jistého programu za několik stovek tisíc, který vyvíjí několik let, bude najednou vyvíjet (přepracovávat kódy) tento software pro mizivé procento uživatelů, v našem případě firem. Moment, pojďme snít, představme si (nereálnou) situaci, kdy vývojář přepracuje aplikaci vyvíjenou několik let pro open source Linux. Firma přejde taktéž na open source (ušetří směšných 2.500 Kč za operační systém na jednom PC) a bude si chtít tento software zakoupit.
Samozřejmě již nepůjde o open source, něco zdarma, tato aplikace bude nabízena za stejnou, né-li vyšší (odůvodněnou náročností při přepracování aplikace na Linux) cenu. Firma tedy ušetří pouhých (cca) 2.500 Kč za operační systém, veškeré aplikace na Linux (1% minorita) budou poskytovány pod stejnou cenou, jako pro Windows. A stále se bavíme o nereálné představě, kdy vývojář přepíše aplikace pro 1% uživatelů.
Ono, gigantické firmy dnes používají programy za stovky tisíc, které vývojář nikdy pro Linux dělat nebude. Proč by také měl? Zisk od mizivého procenta uživatelů mu nepřinese vůbec nic, ani nezaplatí práci při přepisu kódu, aby byla aplikace na Linuxu funkční. To si jen zase uživatelé mysleli :-)
Pokus o založení flame nebude publikován, vyjadřujte se prosím pouze k danému tématu.
Pokud tím "open source Linux" máš na mysli pouze desktopový operační systém, pak s tím souhlasím - firmy na něj opravdu nepřejdou z důvodů komerčního SW. Nicméně "Linux" jsou také servery a tam je situace jiná - spousta firem má servery postavené na linuxu, včetně té ve které pracuji (a spravuji je). Na stanicích
Takže by bylo dobré uvést co myslíš tím přechodem na Linux.
#2 Patrik Vogl
13.1.2008 16:01
Samozřejmě myslím Linux na desktop, Linux jako server je mimořádně povedený, na desktp je to však nepoužitelné a firmy na něj z uvedených důvodů nepřejdou :-P
#3 Filip
13.1.2008 16:01
I OS Windows se dá koupit levněji, např. když kupuješ PC sestavu, tak k tomu máš i levnější OEM vezri, ale názory jsou na linux jiné, já jsem např. na škole měl linuxy, celá škola měla PC jen s linuxema, a pracovat se na tom dalo, jenže je problém přecházet na jiný OS když nejsi zvyklý, existujou alternativy programů např. Adobe Photoshop za GIMP , ale ono opravdu jen mizivé procento přejde, jelikož nemají proč přecházet, jednotlivý uživatel možná, ale firma nikoliv, protože ti musejí software mít legální a mohou být kontrolováni..
#4 Patrik Vogl
13.1.2008 16:01
Proboha, ty jsi snad spadl na hlavu nebo co.. Vyměnit Adobe Photoshop za GIMP? Opravdu alternativa jako vyšitá, v GIMPU oproti Adobe Photoshopu nakreslíš prd. Tady nejde o zvykání a alternativy, těžko nadeš alternativu programu pro firmu na Linux.
#5 Martin Světlík
13.1.2008 16:01
[3] Filipe, Adobe Photoshop je profesionální nástroj a ne omalovánky jako GIMP. Označovat GIMP jako náhradu za Phtooshop mi přijde stejně směšné jako Open Office za Office 2007 od Microsoftu. Navíc studentské verze jsou dnes na velice směšných částkách. Celý balík Adobe CS3 Design Premium - 2 677 Kč, Office 2007 Prof. 2 439 Kč a mohl bych pokračovat.
Myslím, že pro studenty je dnes nabídka velice lákavá a argumenty, že pro ně je software příliš drahý je pasé. Tyto verze nelze používat ke komerčním účelům, což je logické, ale u podnikatelů a společností už se počítá zase s jinými zisky a s tím, že ta investice za profesionální software se jim vrátí.
#6 Miloš Janeba
13.1.2008 16:01
Česká pošta je na všech pobočkách i na centrále na Linuxu komplet, všechno desktopy ;-) Servery samozřejmě taky, ale to není neobvyklé.
#7 Martin Světlík
13.1.2008 17:01
Spíš počítače za přepážkou jedou na Suse. Ale na co by oni potřebovali něco lepšího, když jim tam běží DOSácká alternativa. Nehledě na to, že vedení pošty už jede pod Windows, kde jejich databáze pod Linuxem neběží.
#8 venca
13.1.2008 17:01
není nutné pro linux přepisovat celý program!!! to si na omylu
#9 bori
13.1.2008 17:01
Úvodem říkám, že jsem spokojeným uživatelem Linuxu jak na desktopu, tak na serveru.
Podle mě hned v úvodu článku generalizuješ uživatele Linuxu - ti lidé (či spíše puberťáci), co řvou na fórech, opravdu necharakterizují skupinu uživatelů Linuxu. Sami linuxáci je nemají rádi. Podle mého pozorování jsou to stejně jenom děti, které u Linuxu moc dlouho nevydrží, posléze začnou opět používat Windows (kvůli hraní her) a vykřikují názory jako "Linux rulezZzZzZz" jen proto, že chtějí být odlišní, chtějí být něco víc. Mírný OT na začátek...
Zdá se mi, že jsi nepochopil myšlenku open source. Nevím, jestli se mám touto problematikou zabývat v komentáři, vydalo by to spíše na menší knihu. Píšeš, že firmy by pod Linuxem nevyvíjely open source programy. Proč si to myslíš? Myslíš, že se open source program nedá prodat? Dá se prodat, a to dokonce velice dobře, spousta světových firem je toho důkazem. Open source aplikace se hodí na spoustu míst, třeba je to vynikající řešení pro servery (narozdíl od "security by obscurity" proprietárních aplikací).
Taky si nemyslím, že by firmy vyvíjející pod Linuxem měli cílovou skupinu opět pouze linuxáky. Vždyť lze vyvíjet i multiplatformně.
Ohledně Photoshopu s tebou musím souhlasit, grafik jen těžko bude kreslit pod Linuxem. Ohledně prohlášení "v GIMPU oproti Adobe Photoshopu nakreslíš prd" - podle mě Gimp dostatečně neznáš, takže se ho nesnaž hodnotit (sám jsi v minulém blogspotu prohlašoval, že by někdo neměl kritizovat něco, co nezná). Sám jsem pracoval v Gimpu i v Photoshopu a je to jen o rozdílné filozofii přístupu. Photoshopisti nechápou Gimp a naopak. Tím jsem nechtěl říct, že by Gimp dosahoval kvalit Photoshopu, ale určitě je to kvalitní nástroj a dá se v něm ledascos vytvořit.
Zdá se mi, že v komentáři skáču od tématu k tématu, takže abych shrnul můj postoj na firmy a Linux - vývojaři, co chtějí programovat pro Windows, nemají proč přecházet pod Linux. Ale existuje spousta jiných firem, kterým by se přechod třeba vyplatil, viz zmiňovaná Česká pošta.
#10 Petr
13.1.2008 17:01
Přepisovat celý program? Blbost, stačí zdrojáky jen překompilovat pro linux, pro většinu distribucí. Nejlepší je ale překompilovat přímo na daném PC -> nejlepší funkčnost. Problém je ale ten že firmy jako Abobe těžko zveřejní zdrojáky. Takže žádné přepisování, jen kompilace... ;)
#11 kelen
13.1.2008 18:01
musím ti dát za pravdu...linux nemá šanci konkurovat win na běžném desktopu. Cesta kterou by se měl vydat je cesta serverů, ale bojím se že až přijde M$ s pořádným systémem na server(přiznejme si, že zatím je to pro M$ "druhá kolej" tak i tady bude mít linux dost problémů a možná zůstane jen na pár pc nadšenců, kteří se chtějí odlišit :-)
#12 Filip
13.1.2008 18:01
"Patrik Vogl":[http://patrikvogl.cz/458-kdy-firmy-prejdou-na-open-source-linux.html#comm-15830]
TO sem dělal přiklad na to co ty píšeš, je mi jasné že nejsou alternativy na programy za statisíce, ale na takové , co běžně používáš jsou, v Gimpu je to taky jen o tom, jak v něm umíš, moje kámoška v gimpu umí dost dobře. Je to jen o umu , když umíš v open office, tak ti to nevadí. Nemá cenu tady o tom přesvědčovat, ale ten kdo je prostě zapřisáhlým windowsákem tak nechce o linuxu nic slyšet.
#13 Patrik Vogl
13.1.2008 18:01
Ano, já souhlasím, alternativy běžného software pro linux samozřejmě sou, v článku se však bavíme o firmách a software vyvíjeném několik let a nabízeném za několik stovek tisíc.
#14 kedy
13.1.2008 18:01
Petr: Programovat multiplatformě není jen o překompilování zdrojových kódů pro jinou platformu. Především jde o komunikaci aplikace s OS a ta je na každé platformě jiná.
V dnešní době se čím dál více prosazuje multiplatformní programování a to ne jen kvůli linuxu. Ono napsat aplikaci aby jela v pořádku na XP a Vista dá pomalu zabrat stejně jako ji překopávat na linux ;) (ironie)
btw: v poslední době jsem se setkal s velkým množstvím aplikací, které sice jedou na windows i linuxu, ale mají nehorázné problémy s českým prostředím. Programátoři, kteří jsou zvyklí na anglické prostředí, kde se nepoužívají znaky > 127. => dobrá firma sw počítá s unikódem, dobrá sw firma programuje multiplatformě
#15 sTeeVe
14.1.2008 07:01
Chtěl bych reagovat na pár komentářů.
Jsem již týden šťastným majitelem studentské licence Adobe Design CS3 Premium a vřele ho doporučuji, podle toho, co jsem se dověděl potom stačí na přechod k neomezemené verzi jen doplatek, který se běžně platí při přechodu ze starší verze do novější. To je značné snížení nákladů.
A taky, je jasné, že GIMP toho spoustu dokáže, jenže pokud budete chtít dělat něco na úrovni, posílat zdrojové soubory tak, aby byly globálně čitelné - tedy ve formátech .psd a .ai, tak prostě Photoshop Gimpem nenahradíte.
A poslední věc, nemůžete v tomto tématu generalizovat. To, co Patrik píše o formách je zjevné, nikoli ale, že by se na Windowsech pracovalo líp či byla větší podpora programů. To je sice pravda, ale hlavně... sw firmy vyrábějí i programy na míru... určitě takových 90% uživatelů má Win, takže programátoři prostě musí dělat tak, aby se klientovi dostalo co největšího pohodlí, a aby klient nemusel složitě přecházet na nic jiného.
#16 Ola
14.1.2008 07:01
Aby kód jel multiplatformě, není potřeba ho hned přepisovat, pokud programátor dodržuje určité zásady -> např. napsání kódu, který, logicky, nebude pod Linuxem spouštět funkci WinMain, ale main. Pakliže vše dodrží, je potřeba prodělat pár úprav, což by nemělo zabrat více než 30 minut, a zkompilovat. Thats all! :-x :-)
#17 Lemik
14.1.2008 11:01
Pokud chceš Widle ghostovat a to v případě 60 počítačů chceš, tak musíš mít speciální licenci MS licenci. Pak už Tě XP pro nestojí 2 ani 3 ale skoro 7 tisíc. Licence MS Office Standard 12 000. SW vybavení pro jeden kompík u nás v kanclu stojí cca 25 tisíc a mohu s klidem v duši říct že všechny linuxové alternativy jsou stejně funkční, jako ty komerční.
#18 Pavel Pinkava
4.2.2008 15:02
Na desktopu proháním linux již několik let, programuji, vytvářím "lehkou" grafiku (pro web) a nemám nejmenší problémy. Windows, ilegální software či hry nevlastním.
**Kelen:** Dosti odvážné tvrzení. Myslíte, že někdy přijde Microsoft s "lepším" systémem pro server, když nedokázal odstranit zastaralé a "nebezpečné" technologie, které vesele prodává ve zbrusu novém systému Windows Vista? Např. souborový systém NTFS je starý (mnohokrát MS vytýkáno), registry -- které dodnes patří k nejrizikovější technologii použitou v OS jak pro desktop, tak pro server a je toho víc. A tohle všechno dostanete i v poslední serverové verzi. Doporučuji nastudovat.
A co se týče Linuxu, jeho vzetstup je sice pomalý a strohý, ale každým rokem roste a jen tak se nezastaví. To, že Linuxu patří budoucnost nasvědčuje i to, že firmy jako IBM, Sun a dnes už i Nokia a jiné "velké firmy" tento systém znají, financují ho a někteří velmi znatelně podporují.
A věřte tomu nebo ne, dostane-li se četnost uživatelů/firem linuxu na vysoké procento, vývojářské firmy si nenechají utéct "byznys" a vyvinou, nebo portujou svoje aplikace i na tuhle platformu. Jde tu přeci jenom o peníze, že? Typ podobných příspěvků je mnoho, VŠECHNY jsou NESMYSLNÉ.
#19 ash
12.2.2008 22:02
Linux bych v zadnem pripade nezatracoval, Na serverech je to spicka. A jsou i firmy ktere vyvijeji vlastni software primo pro linux. Seznam taky bezi na linuxu viz clanek na mozektevidi.net.
Nejsou povolené další komentáře. Diskuze byla uzavřena
#1 Korgon