Reforma zdravotnictví!

Nechápu, proč lidé tak rádi nadávají na reformu zdravotnictví, osobně reformu zdravotnictví beru jako perfektní tah, jak z čekáren odstranit tupé hypochondry a dát příjemnější
reforma zdravotnictví na slovensku, reforma nemocnice blog, zdravotní reforma and léky bez předpisu, zaplatím za léky víc než 5000kč, blogy pro reformu, zdravotnictví reforma, zdravotní reforma blog, reforma zdravotnictví, poplatky v komatě, reforma nemocnic,

Nechápu, proč lidé tak rádi nadávají na reformu zdravotnictví, osobně reformu zdravotnictví beru jako perfektní tah, jak z čekáren odstranit tupé hypochondry a dát příjemnější možnost vyšetření opravdu nemocným lidem. O takovémto “VIP zdravotnictví“ jsem uvažoval již dávno a s jejím momentálním řešením zcela souhlasím. Vezmu-li v potaz mou babičku, která má ve stole nejméně pár stovek nesmyslných papírů a všechny vyšetření jsou zcela negativní. Přesně takto vypadá hypochondrická porucha. Rozhodně nemám v úmyslu takovéto lidi jakýmkoli způsobem podporovat, tvrdé poplatky ve zdravotnictví je ihned vyléčí a nemocní lidé získávají VIP péči. Ona představa, že bude existovat konkurenční VIP zdravotnictví, bude pro peněženku mnohem drastičtější.

Celý problém je však v samotné nepozornosti oněch křičících lidí, kteří vidí jen to špatné – 30, 60 a 90 korun. Uznávám, některé věci jsou v reformě zdravotnictví nedomyšlené či přehnané, při srovnání s původním bodovým systémem je reforma zdravotnictví na slušné cestě, jak zkvalitnit služby zdravotnictví.

30 korun za klinické vyšetření a recept?

Nepozornost opravdu způsobuje nadměrné množství křiklounů, kteří v praxi ani neví, co klinické vyšetření znamená. ICM to vysvětluje jasně. Nehledě na to, že například taková antikoncepce a jiné, z veřejného pojištění nehrazené léky jsou bez oněch poplatků 30 korun. Pokud však máte potřebu nějaký lék používat pravidelně, není žádný problém zažádat o napsání více balení, platíte pouze za každý typ léku, tedy počet balení je zatím zcela na vás. Připravuje se však vyhláška, která bude dovolovat množství léků na jednom receptu maximálně na tři měsíce užívání.

Osobně trávím u doktora pár nezbytně nutných návštěv ročně, tedy očkování a podobné úkony, pro léky chodím zásadně přímo do lékárny pro ověřené, byť pojišťovnou nehrazené produkty. Lékům, které mi předepíše praktická lékařka, opravdu nevěřím, obzvláště po tom, kdy mi byl několikrát napsán lék, který se již nevyrábí a lékárny jej neměli. Mnohem lepší je tedy zakoupit uživateli ověřené zboží a ušetřit třicet korun za napsání nesmyslného receptu. V mnohých situacích to lze řešit přímo takovýmto způsobem, jsou samozřejmě případy, kdy nelze pořídit léky bez předpisu. Nemusíte se zas tolik bát, ročně vás péče nepřijde více než na 5 000 korun.

Jaká je kvalita zdravotní péče?

Celých 51 % českých občanů se před půl rokem domnívala, že kvalita zdravotní péče v ČR stále upadá, nebo se nijak nemění. Spokojeno je 45 % pacientů, nestrannou odpověď, tedy spokojen/nespokojen vyjádřilo 32 % občanů a výrazně nespokojená je pětina, tedy 21 %.

Problém nastal v okamžiku, kdy České zdravotnictví stálo 200 miliard korun. Proto lidé musí od roku 2008 platit za základní lékařskou péči, což odradí zmiňované hypochondry a zneuživatele. Výsledkem je o 6 až 7 miliard korun ročně méně pro pojišťovny. VZP měla loňský rok dluh 2 miliardy korun – pojištěno je přibližně 65% občanů.


Je zajímavé, že v ČR navštíví občan průměrně lékaře třináctkrát za rok. V Neměcku to lze sedmkrát a v Portugalsku jen čtyřikrát, jak je to možné? Že by ČR trpěla nadměrným množstvím důchodců s hypochondrovými sklony?


autor Pavel Smrk | cal 5.1.2008 | Kultura, lidi kolem, názory a dění ve společnosti Společnost |

Kometáře


Čtenáři vytvořená diskuse

#1 Jaro

datum5.1.2008 16:01

Mne by sa skor ako nejakych 90 korun za navstevu pacilo to, keby "zdravotne poistenie" bolo naozaj poistenim a nie danou ako je teraz. Zbavilo by sa hypochondrov. Bavim sa o Slovensku. Plati sa na zaklade prijmov 14%. Neexistuju ziadne vyhody pre zdravych a "nerizikovych". Co maju moje prijmy spolocne s tym, ci doktora navstevujem, alebo nie? Ak zarabam viac = platim viac, dostanem lepsiu starostlivost?! Nie, v pohode sa napr. moze stat, ze budem v nemocnici hospitalizovany s tym istym homelessom, ktory nikdy nic neplatil.

Co ak nechcem byt poisteny? Co ak mam penazi tolko, ze svoje pripadne nudzove osetrenie si mozem hradit by cash. Niekto je proste nerizikovy, namiesto skodovky jazdi v hummeri, plne sa vyhyba rizikovym miestam a pod.

To by sme ale museli zmenit nasu socialisticku ustavu, kde sa deklaruje bezplatna zdravotna starostlivost. Vzhladom k daniam, teda "poisteniu" bezplatna neni. Ale ved kto by potom platil aj na tych, ktori su oslobodeni od platenia poistenia - ano, myslim hlavne na dochodcov. Alebo kto by platil netransperentne, predrazene zakazky v zdravotnictve papalosom blizkym firmam? ;)

Slobodnu spolocnost si predstavujem inak ako nutenie platenia vypalneho.

Btw. 20 koruny sme mali aj na Slovensku, ale prichodom tej najsocialnejsej a najnespravodlivejsej vlady sa zrusili. Taka socka snad nie je nikto, aby si nenasiel 20 korun po vreckach. Teda, moze byt, ale tito ludia boli od platenia 20 korun oslobodeni ;)

Zdravotnictvo bude este dost dlho v srackach, lebo nikto nespravi taky razantny krok, aby platenie vypalneho zmenil na platenie poistneho ;)

#2 Poděs

datum5.1.2008 18:01

Mně se to moc nelíbí. Ale je to asi kvůli tomu, že jsem u lékaře maximálně 1-2x do roka a pomyšlení na to, že tam přijdu a vypláznu peníze za takovou samozřejmost se mi nezamlouvá.

#3 Patrik Vogl

datum5.1.2008 18:01

Osobně raději přijdu, nechám se zkontrolovat, zaplatím směšnou částku a zase rychle odejdu. Doteď to bylo naopak, přišel jsem, čekal jsem jak idiot hodinu v čekárně, kde poslouchal hypochondry, následně mě někdo z důchodců předběhl a po pětiminutovém dohadování "kdo je na řadě" jsem to zvdal a ustoupil. Po dvou hodinách se na mě dostala řada, já dostal vyšetření, recept a odešel jsem, vytočený a nespokojený.

Pardon, ale o dvě hodiny čekání méně jsou pro mě dost, mě osobně za 30 či 60 Kč opravdu stojí, žádné rozčilování, žádné poslouchání hypochondrů, žádný vytočení doktoři z důchodců. Berme to jako VIP službu bez pořádné alternativy.

#4 MiK

datum5.1.2008 19:01

No nevím, tento postoj se mi moc nezamlouvá.

Za prvé platím státu "nehorázné" (neukamenujte mne) daně takže předpokládám, že žádná státní instituce po mně už nic nebude chtít.

A za druhé, nemoc si nevybereš, ona si vybere tebe. Pokud jsi nemocný, smůla, plať! Toto mi přijde jako přiživování na nemocných. Představ si že bereš nějaké prášky, které prostě musíš brát a pokaždé musíš trpět ty fronty, pokaždé za to platit. Fuj velebnosti. Zdravému člověku těch 30Kč za uherský rok neudělá nic, ale nemocnému?

Hypochondry je potřeba dostat pryč, ale nikoliv na úkor ostatních. Ti to stejně nakonec zaplatí, jen aby se třeba vyhnuli práci. To máš jak s alkoholikem-bezdomovcem, ten taky všechny peníze utratí za chlast, jen aby dosáhl toho co "potřebuje".

(jen pro úplnost, u doktora jsem byl naposledy někdy na střední škole se zánětem spojivek, tedy cca 6 roků zpět)

#5 Martin Světlík

datum5.1.2008 20:01

Ten systém má své mouchy. Na jednu stranu je pravda, že lidé, co se naučili po každém zakašlání upalovat k doktorovi si to rozmyslí. Ovšem je tu problém ten, že se bude platit i třeba za pobyt v nemocnici, například když je člověk v komatu. A když tam bude například déle jak rok, to aby ho rodina dobrovolně odstřihla ... Není to úplně vychytaný a podobné situace nejsou dvakrát příjemné.

#6 Patrik Vogl

datum5.1.2008 20:01

Přesně jak říkám, ale oproti bodovému systému mám reforma zdravotnictví těch "much" značně méně. Hodně brzy se udělají jisté vyhlášky tyto problémy řešící, aby byli lidé od poplatků osvobozeny.

Je také nesmysl, aby třídenní dítě, které neumí ani mluvit mělo platit za to, že je v nemocnici. Nesmysl, který bude dlouho opraven, věřím tomu.

#7 Martin Světlík

datum5.1.2008 20:01

[6] Ano, ale ten nesmysl bohužel vstoupil v platnost a například maminky s dětmi, případně lidé v komatu v nemocnici jsou. A těch už se to týká. A určitě není příjemné platit za pobyt v nemocnici u člověka, který tam může ležet x let a nikdy se neprobrat. Ta rodina už má tak dost starostí a tohle mi přijde jako silně nedomyšlené.

#8 Jaro

datum5.1.2008 20:01

[4] Ano, z hladiska toho, ze aj toto riesenie je nespravne, mas pravdu. Uvedomujes si ale, kolko stoja hypochondri zdravotnictvo? Na Slovensku sa dali 20 koruny, nejaky ten poplatok za hospitalizaciu a razom boli nemocnice volnejsie, menej zadlzene. U nas sa da k doktorovi objednat za nejakych 300 korun. Ale tie nenavistne pohlady dochodcov...

[5] Pokial sa to v cechach okopirovalo ako na Slovensku, co predpokladam, ze ano, tak na tazke pripady v komate sa tieto poplatky nevztahuju. Teda neviem o tom, ze by bol niekto dobrovolne v kome, len aby nemusel ist 3 dni do prace ;) Zase si myslim, ze plne komercne zdravotnictvo, kde kazdy plati podla toho, ako casto vyuziva zdravnotnu starostlivost by si dva razy rozmyslel robit nieco nebezpecne, ak by mu na zaklade poistnej udalosti zvysila poistovna mesacne poistne ;) Dnes uz aj tak existuju urazove poistky.


#9 KlepeTo

datum5.1.2008 21:01

Mám jen takový poznatek - 60Kč za den v nemocnic platí každý, ale když si člověk vezme, kolik toho kupříkladu jeden člověk v běžném životě za den sní a vypije, tak to těch 60Kč spolehlivě pokryje, takže by se dalo říct, že člověk vlastně platí jen to, co by platil normálně, ale někomu jinému :)

#10 Frtka

datum5.1.2008 22:01

Jen bych si dovolil nesouhlasit s tim, ze te to nevyjde na vic nez 5000kc/rok. Do tohohle limitu se pocita pouze nejnizsi doplatek v dane indikacni skupine.

/admin: http://www.icm.cz/ochranny-limit

#11 Martin

datum6.1.2008 13:01

[9]Pravda, ale například takové díťě které kojí matka "ze svých zásob" musí také platit.

#12 Sáva Arabadžiev

datum6.1.2008 14:01

Omlouvám se, pokud podobný komentář již někdo přede mnou napsal, ale nemám čas komentář momentálně číst. Patriku problém je v tom, že hypochondrů se takhle nezbavíme. Platit budeš pouze ty a pár dalších slušných lidí. Lékař je nucen ti poskytnout zdravotní péči, tudíž když k němu přijde příslušník nějaké minority (v etnickém slova smyslu) a nezaplatí, lékař jej ošetří, prohlídne a vystaví pouze fakturu. Tudíž když nebude ani tato faktura následně zalpacena, podstoupí celá záležitost soudnímu řízení, kdy se bude z každého druhého vymáhat směšné částky 90,-, či dokonce částky třetinové. A to ani nemluvě o zbytečné administrativě, která doktorům přibyde. Tudíž opravdu věc skončí tak, že půjdeš k doktorovi, zaplatíš. Ihned za tebou půjde další člověk, bude mu poskytnu stejná péče jako tobě, ale nezaplatí a tyto částky z něj dnes opravdu nikdo nedostane. Připadá ti to fér?

#13 Patrik Vogl

datum6.1.2008 16:01

Vůbec ne, bude to mrhání "čímsi" a za to bude další a další poplatek, stejně tak jako když neplatíš splátky :-) A až to bude třeba 10 000 Kč, dostane se to k soudu a poté se to bude vymáhat.

Stejné je to s neplatiči pokut hromadné dopravy, ty taky platí až když se nahromadí nějaká suma.

#14 KlepeTo

datum6.1.2008 17:01

[11] Ano, tohle je naprostá hloupost a také doufám, že se to co nejdříve zruší ;)

#15 Jakub Haluška

datum7.1.2008 10:01

Naprosto nesmyslné mi příjde placení poplatku **za položku na receptu**. Když už chtějí vybírat za tohle, poplatek by se měl vztahovat jen na recept,ne na položku.Tohle je podle mě úplně mimo.
Navíc když člověk bude platit poplatky, tak bude čekat, že peníze z poplatků půjdou do zdravotnictví. Bohužel zůstávají tomu, kdo je vybírá. Dobrý a obsáhlý článek o tom vyšel "tady":[http://www.mesec.cz/clanky/bez-penez-do-ordinace-nelez/].
Raforma jako regulace počtu pacientů v čekárnách, budiž. 30Kč za to je lidovka. Ale opravdu by tato reforma chtěla menší reformu.
Za pár let možná můžeme čekat, že děti budou nosit do školy po kapsách drobné a kantoři si budou účtovat za položku v žákovské knížce :)

#16 Pavel Gajdoš

datum9.1.2008 22:01

[7] Lidé v komatu berou nějaké sociální dávky, tak se to hradí z toho. Četl jsem to v přířučce, která vyšla v MF Dnes někdy v prosinci (možná to byl listopad), možná to bude i na webu :-) ale detaily si už nepamatuju

#17 S@k@lIk

datum25.1.2008 22:01

Podle mě je to nejlepší krok zdravotnictví za poslední léta a plně souhlasím s Patrikem. Neříkám, že systém nemá žádné mouchy, ale který nový či novější systém nemá? Tento krok řeší hlavně zmíněné hypochondry a hlavně ulehčuje práci lékařům, kteří se pak o ně nemusejí. Mají méně práce, méně starostí.
Pravda sice je, že doopravdy nemocným lidem to přitíží, ale je také třeba si uvědomit, že díky úbytku hypochondrů se mohou lékaři nemocným více a lépe věnovat.

#18 iRoss

datum4.8.2008 14:08

S celým Tvým článkem Patriku zcela souhlasím. Vím, že článek je už staršího data, ale chci upozornit na to, jaké množství peněž už se vybralo u lékařů a jaké z toho plynou statistiky. To je moc zajímavé. Možná to změní ten trend který u nás panuje, totiž se nemoc si opravdu vybírají lidé a ne ona je.

Nejsou povolené další komentáře. Diskuze byla uzavřena

Související články

program na urychlení startu počítače manual d link 524 yotube Bud Spencer jawa pro windows mobile fotogalerie penisů program zrychleni pocitace teenagerská seznamka windows mobile download elect the dead obal cd hry do mobilu samsung E 330ke stazeni zdarma